Allmänna frågor
Nej. Vem som helst får registrera sig på och bli medlem hos Dressyrskolan. Man behöver inte vara medlem i någon förening eller klubb.
Den ryttare som vill nyttja Dressyrskolans tjänster måste vara över 18 år. I de fall ryttaren är under 18 år gäller principen att man inte får ingå avtal eller köpa en tjänst utan föräldrars tillstånd.
Nej. Ett dressyrprogram får bara laddas upp och bli bedömt en gång.
Nej. Domarens beslut går inte att överklaga. Ingen kommunikation eller diskussion mellan domare och bedömd ryttare kommer att ske på Dressyrskolan. Domarna som dömer på Dressyrskolan är utbildade av Svenska Ridsportförbundet och dömer i konventionella tävlingssammanhang, vilket innebär att det inte går att få en mer korrekt bedömning.
Ett dressyrprogram får inte tidigare ha blivit bedömt av annan domare. Ett program som ser ut att ha blivit filmad under en konventionell tävling kommer inte att bli bedömd och avgiften kommer att återbetalas i dessa fall.
Frågor om tjänsten
Vid Enskild Bedömning syns ditt namn varken för andra användare eller för domaren. Filmerna du laddar upp syns bara för dig själv och för domaren som dömer. Det innebär också att dina resultat inte syns för någon annan än dig själv.

Vid Tävling syns både ditt namn, din film och ditt resultat för andra ryttare som tävlar i samma tävling. Ditt namn och ditt resultat syns för alla användare på Dressyrskolan.
Vi har ambitionen att ditt dressyrprogram ska vara bedömt senast kl 24:00 dagen efter att du laddade upp det på Dressyrskolan. För program från och med St Georges samt för WE-program har vi en något längre leveranstid. För dessa program kan du komma att få vänta upp till 3 dagar. Om du själv väljer domare kan det också innebära att du får vänta något längre på din bedömning beroende på tillgängligheten hos domaren du valt.
Vi har alla program från “Dressyrprogram för fyraåriga hästar“ upp till och med FEI:s Intermediaire I.
För att säkerställa att alla olika format kan laddas upp bearbetar vi din film efter uppladdning. Detta tar en stund men du behöver inte vara inloggad under tiden bearbetningen pågår. Så fort det är klart så ser du filmen och filmen görs tillgänglig för domare att bedöma.
Frågor som rör ekipagets utrustning
Nej. Ryttaren behöver inte bära tävlingskläder (men får gärna), men bör däremot vara klädd i välvårdad ridklädsel som ger ett prydligt intryck.
Ja. Hjälm måste bäras och hakbandet ska vara knäppt.
I de fall ryttaren vill rida sitt program i reglementsenlig tävlingsklädsel måste hästen eller ponnyn vara försedd med lindor eller benskydd för att förtydliga att det inte rör sig om ett dressyrprogram i en konventionell tävling.
Ja. Men det finns inget krav på att handskar måste bäras.
Nej. Ryttaren kan bära ridskor (med eller utan tillhörande stövelskaft eller shortshaps) eller ridstövlar försedda med klack.
Nej. Sporrar behöver inte bäras. Om sporrar används får de inte vara konstruerade på sådant sätt att de kan skada hästen.
Nej. Spö är inte tillåtet.
Ja. Hästen eller ponnyn ska bära huvudlag med bett.
Sadeln ska vara av engelsk typ med stigläder, stigbyglar och sadelgjord.
Ja.Vojlock eller schabrak ska bäras under sadeln.
Ja. Ett dämpande mellanlägg är tillåtet och får ligga mellan sadel och vojlock/schabrak eller mellan häst och vojlock/schabrak.
Ja. Det är tillåtet för ponny och häst att bära svansrem , förbygel, förgjord, säkerhetshandtag och sadelgjordstunnel.
Häst och ponny ska i alla klasser (och unghästbedömningar) till och med Msv C bära träns. Från och med Msv B är betslingen valfritt: träns eller kandar.
Regler för bett och huvudlag gäller i enlighet med TR II.
Nej. Men den får gärna vara.
Nej. Hästen får inte bära täcke eller ländtäcke under ritten.
Enskild Bedömning: Ja, flughuva är tillåtet.

Tävling: Nej, flughuva är inte tillåtet.
Frågor om ritten
Du kan självklart rida och filma ditt dressyrprogram en gång till. I annat fall får du minuspoäng i slutet av protokollet, enligt samma regler som gäller vid konventionell tävling.
Nej. Det räcker med att markera bitvis. En bra tumregel i dessa fall är en markering vid varje bokstav runt banan (till exempel en cavaletti-bom).